גנזך אורות הסער

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גנזך אורות הסער
The Stormlight Archive
כריכת הספר "דרך המלכים" בעבריתכריכת הספר "רסיסים של אור" בעברית
כריכת הספר "בעל השבועה" בעברית כריכת הספרים "דרך המלכים"(1); "רסיסים של אור" (2); "בעל השבועה" (3) ו"קצב המלחמה" (4)
כריכת הספרים "דרך המלכים"(1); "רסיסים של אור" (2); "בעל השבועה" (3) ו"קצב המלחמה" (4)
ספרי הסדרה
דרך המלכים
רסיסים של אור
בעל השבועה
קצב המלחמה
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
הוצאה
הוצאה ספרי טור עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2010 - היום
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת אופוס
תאריך 2014 - היום
תרגום צפריר גרוסמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גנזך אורות הסעראנגלית: The Stormlight Archive) היא סדרת ספרי פנטסיה אפית מאת הסופר ברנדון סנדרסון. הסדרה עדיין לא הושלמה, והיא אמורה להיות בת עשרה ספרים, אשר יהיו מחולקים לשתי תתי-סדרות של חמישה ספרים בכל אחת. נכון ל-2022 יצאו לאור הספרים "דרך המלכים" (2010), "רסיסים של אור" (2014), "בעל השבועה" (2017) ו"קצב המלחמה" (2020), ותורגמו לעברית בהוצאת אופוס - כל ספר בשני כרכים, לבד מיצירות שלא תורגמו: נובלות שפורסמו בשנות 2016 ו-2020 ומשתלבות בין ספר לספר, ומהדורה ראשונה של הספר "דרך המלכים" משנת 2002 שזמינה לקריאה בחינם באתר האינטרנט של סנדרסון[1].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת ביבשת רושאר, בעולם שבו מתחוללות דרך קבע סערות אימים. התרבות האנושית, הטכנולוגיה, חוקי הפיזיקה, הצמחים ובעלי החיים שונים ומוזרים. בעבר התחוללו ביבשת סדרת חורבנות, והאגדה מספרת על יצורים אגדיים שחיו בימים עברו, ובהם אבות הריק ואבירי האור, שנטשו את משמרתם במלחמה נגד אבות הריק והותירו את בני האדם לבדם. מדינת אלת'קאר שבה מתרחשת העלילה העיקרית, היא קונפדרציה של נסיכויות. האוכלוסיה שבה מתחלקת לאצילים בהירי העיניים, ולשאר העם כהי העיניים, כפי שמטיפה הדת הוורינית - הדת הנפוצה בחצי הזה של רושאר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך המלכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דרך המלכים (ספר)

הספר פותח ברציחתו של מלך אלת'קאר בידי אלמוני הנושא חרב רסיס, שנשלח להתנקש במלך על ידי הפרשנדים. רוב הספר עוקב אחרי מלחמה המתרחשת במישורים המנופצים, בין הפרשנדים לצבא אלת'קאר, שפרצה בעקבות הרצח. המלחמה מוצגת משתי נקודות מבט עיקריות: דאלינאר קולין, אחיו של המלך המת, נסיך נעלה, ומפקד אחד הצבאות הגדולים במישורים המנופצים; וקאלאדין, איש גשרים כהה עיניים במחנה של הנסיך סאדיאס, שמגלה לאורך הספר שיש לו כוחות לא הגיוניים.

במקביל מסופר על שאלאן, מתלמדת צעירה המתמחה בחסותה של אחות המלך ג'סנה.

רסיסים של אור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רסיסים של אור

קאלאדין מפתח את כוחותיו האוריים בד בבד עם העמקת הקשר בינו לבין סְפְּרֶנית הכבוד סיל. כאשר סזת' בן בן ואלאנו, המתנקש שרצח בעבר את מלך אלת'קאר, חוזר לפעילות ומנסה להתנקש בחייו של דאלינאר, מצליח קאלאדין למנוע זאת באמצעות כוחותיו.

במקביל, שאלאן ממשיכה במחקר תחת הדרכתה של ג'סנה ולומדת שהפרשנדים הם אבות הריק. ג'סנה מנסה להגיע למישורים המנופצים במהירות על מנת לחלוק את הידע שצברה, אך לכאורה נרצחת על ידי מתנקשים. בסוף הספר מתגלה שנמלטה לצללעולם ולא מתה. שאלאן שורדת את ניסיון ההתנקשות ומגיעה למישורים המנופצים כארוסתו של אדולין קולין. היא מגלה את כוחותיה האוריים ומשתפת פעולה עם דאלינאר במציאת הכניסה לעיר האבודה.

בעל השבועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בעל השבועה
לאחר שדאלינאר גילה את עיר האוריים האבודה אורת'ירו הוא מתחיל לפעול על מנת ליצור ברית כלל עולמית, שתלחם בשנאה ובצבאותיו. אך זכרונות מעברו פוקדים אותו וגורמים לו לפקפק ביכולתו להנהיג את בני האנוש. ובנוסף לכך הגילוי שהפרשמנים הם תושבי רושאר המקוריים, ובני האנוש הם הפולשים מערער את צדקת המלחמה בהם.

במקביל, קאלאדין, שאלאן, אדולין, ואלהוקאר נוסעים לקולינאר על מנת לשחרר אותה מהפרשמנים שמרדו ומאבות הריק. הניסיון נכשל ואלהוקאר נהרג על ידי מואש שהצטרף לאבות הריק. שאלאן נאלצת להתמודד עם עברה ויוצרת פיצולי אישיות אשר מפרקים אותה לאט לאט, ואילו קאלאדין נאלץ להתמודד עם שבועתו להגן על כולם- כולל על הפרשמנים שהתמרדו. כישלונם זורק אותם למישור המחשבתי- צללעולם, והם מנסים למצוא את דרכם בחזרה למישור הפיזי על מנת להגן על דאלינאר במלחמתו באלוף של שנאה.

לבסוף בממלכת ת'אילן מתרחש העימות החזיתי הראשון מול צבאותיו של שנאה. שם דאלינאר מגלה ששנאה בחר בו לאלוף, אך דאלינאר מצליח להתנגד להשפעתו ומחבר את כל שלושת המישורים בפרץ עוצמה. החיבור מזמן את שאלאן, קאלאדין, ואדולין מהמישור המחשבתי, וביחד הם מצליחים להביס אותו, ומתכוננים לעימות הבא.

קצב המלחמה

ערך מורחב – קצב המלחמה

פלאשבקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל אחד מספרי הסדרה יהיו במשך הספר פלאשבקים לעבר של דמות מסוימת, דמות זו לא בהכרח תהיה גיבורת הספר, ואפילו ייתכן שהיא כבר איננה בין החיים.[2]

מספר ספר שם הספר פלאשבקים ל-
1 דרך המלכים קאלאדין
2 רסיסים של אור שאלאן דאבאר
3 בעל השבועה דאלינאר קולין
4 קצב המלחמה אשונאי[3] ואחותה ונלי
5 רוח ואמת סזת׳[3]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דאלינאר קולין – אחד מהנסיכים-הנעלים של אלת'קאר. אחיו של המלך הנרצח, ולוחם מפורסם. יכולותיו בשדה הקרב ואכזריותו בעבר הקנו לו את הכינוי "הקוץ השחור" בסוף הספר השני כובל את אבי-הסער ונהיה לאביר אור, ממסדר 'חרשי הכבלים'.
  • קאלאדין – שוליית רופא, חייל ועבד משוחרר שהופך לקצין בכיר בצבא האלת'י. מנהיג את אחד ממסדרי אבירי האור – 'שועטי רוחות', מכונה בפי אנשיו 'מבורך הסער'.
  • שאלאן דאבאר – בת לבית אצולה ודני זוטר ומתלמדת תחת הדרכתה של ג'סנה קולין, וחברה באחד ממסדרי אבירי האור – 'אורגי אור'. התחתנה עם אדולין קולין בסוף הספר השלישי.
  • טורול סאדיאס – אחד מהנסיכים-הנעלים של אלת'קאר וחבר ותיק של דאלינאר וגאבילאר קולין; חבר לברית עם דאלינאר אך בגד בו. נרצח בסוף הספר השני על ידי אדולין קולין.
  • מרידס אמראם - לורד בהיר תחת פיקודו של סאדיאס. בגד בקאלאדין ומכר אותו לעבדות. שייך למסדר הרוצה להשיב את אבות הריק, אשר גם המלך גאבילר היה חלק ממנו. נהרג בספר השלישי על ידי סלע.
  • ג'סנה קולין – בתו של המלך שנרצח, ידועה ככופרת בדת הוורינית, וכמלומדת. משתייכת לאחד ממסדרי אבירי האור – 'קוראי האחרת'. הפכה למלכה אחרי מות אחיה.
  • אלהוקאר קולין – בנו של גאבילאר קולין מלך אלת'קאר שנרצח, ואחיה של ג'סנה, ומלך אלת'קאר הנוכחי. נהרג בספר השלישי על ידי מואש.
  • אדולין קולין – בנו של דאלינאר, בעל שריון וחרב רסיס, ולאחר מכן יורשו של דאלינאר לתואר הנסיך הנעלה. בעלה של שאלאן מסוף הספר השלישי.
  • רינארין קולין – בנו של דאלינאר, משתייך לאחד ממסדרי אבירי האור – 'משגיחי אמת'.
  • נאבאני קולין – אמם של ג׳סנה ואלהוקאר, אשתו של המלך המת גבילאר, נישאה לאחיו דאלינאר בספר השלישי. בספר הרביעי קשרה אליה את האחאים, ספרן רב עוצמה של מגדל בירת אבירי האור, ובכך הצטרפה למסדר 'חרשי הכבלים' של אבירי האור.
  • סלע – מאנשי גשר 4, מגזע טורפי הקרניים.
  • טפט – מאנשי גשר 4, בעל ידע מסתורי על אבירי האור, הצטרף בהמשך למסדר שועטי הרוחות ונרצח על ידי מואש.
  • לופן (ה-לופן) – מאנשי גשר 4, גידם לשעבר ואופטימי ללא תקנה, מהרדאז, הצטרף למסדר שועטי הרוחות.
  • מואש – מאנשי גשר 4, אדם מריר השונא את בהירי העיניים. הרג את המלך אלהוקאר ואת טפט. התעוור על ידי נאבאני קולין בסוף הספר הרביעי.
  • סזת' בן-בן-ואלאנו – "חסר האמת משינובאר". מתנקש רצחני, המסתובב עם אבן שכל המחזיק בה נהפך לאדונו. מחזיק באחת מ"חרבות הכבוד"- חרבותיהם של המבשרים, שמעניקה לו את כוחותיהם של שועטי הרוחות. מת ושב לחיים על ידי 'נין' מבשר הצדק. ובכך מצטרף לאחד ממסדרי אבירי האור – 'שוברי השחקים'.
  • סיל – ספרנית כבוד, המקושרת לקאלאדין. שמה המלא הוא סילפרנה, והיא מכונה הבת העתיקה, כיוון שהיא ספרנית הכבוד האחרונה שנוצרה לפני בגידת אבירי האור בשבועותיהם. שקעה בתרדמה למשך שנים רבות לאחר שאביר האור אליו נקשרה נהרג. אבי הסער מצא אותה ואסר עליה לצאת מבירת ספרני הכבוד למען ביטחונה, אך היא הפרה את הוראותיו ונמלטה על מנת להיקשר לקאלאדין.
  • תבנית – ספרן שקר/נסתר, המקושר לשאלאן.
  • גאז – מנהל העבודה של קאלאדין כשהיה איש גשרים. לאחר מכן נהיה משרת של שאלאן.
  • ליפט - ילדה אורית ממסדר 'מרקדי הקצוות'. בעלת יכולת ייחודית שקיבלה מטיפוח להשתמש באור חיים במקום אור סער, וכן להמיר מזון לאור חיים באופן אינסטנקטיבי.
  • טארבנג׳ניאן – מלכה של קארבראנת', עיר הפעמונים. אדם המצטייר כשוטה בדרכי הפוליטיקה, אבל מושך בחוטים רבים מאחורי הקלעים. הוא קולל כך שיהיה לעיתים טיפש ביותר, ולעיתים חכם ביותר. הוא המנהיג של אגודת הסתרים "הדיאגרמה" שמטרתה העיקרית היא הצלת חלק מהעולם על ידי הקרבה של רובו, הרג את שנאה והפך אליו בסוף הספר הרביעי.
  • שנינות – שנינות המלך האלת'י אלהוקאר (ובהמשך שנינות המלכה האלת'ית ג'סנה), הבא והולך כשמתחשק לו. תפקידו הוא להעליב אנשים שהמלך רוצה להעליב, כיוון שאין זה מכבודו של המלך לרדת לעלבונות. שנינות הוא למעשה הויד – אדם מסתורי הנע בקוסמיר כולו ומופיע בתחפושות שונות בכל ספרי הקוסמיר. בספר השלישי מתגלה כי שנינות אינו ממש אנושי אלא יצור עתיק שהתקיים מאות שנים לפני שהמבשרים נולדו, ובספר הרביעי מציין שנאה ששמו של שנינות הוא למעשה סיפנדריוס, והוא יצור עוצמתי שבחר שלא להפוך לאל והעדיף במקום זאת את החופש של יצור המהלך על פני האדמה. כמו כן, המבשרים ככל הנראה מכירים אותו בשם מידיוס, והוא עצמו מעיד שאינו נולד בשם הויד. בסוף הספר השלישי נקשר לנסתר והפך לאביר אור ממסדר אורגי האור. מנהל יחסים קרובים עד רומנטיים עם ג'סנה קולין.
  • אשונאי – נושאת הרסיס האחרונה שנותרה לפרשנדים, לאחר שש שנות מלחמה באלת'ים ניסתה לכונן שלום עם דאלינר, אולם היא נכנסה לצורת הסער האלימה כנסיינית בין ההליכים ובפגישתה השנייה עם דאלינר (אדולין בתחפושת) הרסה את התהליך מכיוון שאופייה השתנה. נהרגה במהלך הקרב הסופי במישורים המנופצים על ידי נפילה לתהום לאחר דו-קרב עם אדולין וטביעה בתוך סערת אימים, רגעים ספורים לפני מותה הפכה לאבירת אור.
  • ונלי – אחותה של אשונאי והמלומדת הראשית של הפרשנדים, הצליחה לגלות את צורות הסער והזריזות. לאחר הקרב במישורים המנופצים ותחילת סערת העד, נשבת על ידי שנאה ומשמשת כנואמת לפרשמנים. נקשרה לספרן והפכה לאבירת אור ממסדר מעצבי הרצון.

מושגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פבריאל - הטכנולוגיה ברושאר, מבוססת על כליאת ופיצול ספרנים ופועל באמצעות אבני-חן המכילות אור סער.
  • מטיל נשמה - פבריאל, חפץ המסוגל לשנות את מהות החומר מהם עשויים דברים, כגון הפיכת אבן ללחם, מתגלה בספר הרביעי, שכמו חרבות רסיס, מטילי נשמה הם ספרנים שהתגלמו בצורה הזאת.
  • חרב רסיס - חרב שיכולה לחתוך דרך כל דבר, וכאשר היא חותכת יצורים חיים - היא אינה חותכת אותם, אלא מנתקת את זרימת הנשמה אליהם. בהמשך מתגלה שחרבות הרסיס היו בעבר ספרנים ש"מתו" - ונשארו בצורת חרב. ספרנים של אבירי אור ברמה מסוימת יכולים להתגשם כנשק, חרב, או כל כלי נשק אחר.
  • שריון רסיס - שריון חסין וכבד במידה מפתיעה, מתואם לחרבות רסיס. דברים מועטים ביותר יכולים לחדור דרכו. השריון עושה את הלובש אותו חזק ומהיר מאוד. שריון הרסיס מסוגל לתקן את עצמו. בהמשך מתגלה שהוא עשוי מקבוצות ספרני רוח המתקשרים לאביר האור. אבירי אור ברמה גבוהה יכולים לקשור אליהם ספרני רוח וליצור שריון ולשלוט בו, בצורה שלו, ואף להלביש אותו על אחרים בכוח רצונם.
  • חרבות הכבוד - עשר חרבות רסיס ייחודיות. כבוד יצר אותן והעניק אותן למבשרים. כל המחזיק באחת מהן מסוגל להשתמש בפרצים הייחודיים לחרב הזאת במידה מוגבלת. במידה ומבשר מחזיק בחרב הכבוד שלו, אז הוא מסוגל להשתמש בפרצים הללו בצורה מלאה.
  • כבוד (טאנבאסט) - אחד מאלי רושאר. אדון הכל והאל במיתולוגיה הוורינית. יצר את המבשרים על מנת להביס את אבות הריק. ברא את הספרנים, ואת חרבות הכבוד. יצר יחד עם טיפוח את האחאים ותשעה מתוך עשרת הפרצים. יצר את פרץ ההדבקה לבדו. ברא את אבי הסער והפך אותו ליורשו. אור הסער הוא האור הייחודי לו.
  • אבי הסער - ספרן רב עוצמה, החזק ביותר ברושאר. נוצר על ידי כבוד והוא מעין צל שלו, חיקוי של כבוד. הוא מתגלם בסערת האימים, ומסוגל ליצור ספרנים. יכול להיקשר לבני אדם.
  • שנאה (רייס, טארבנג׳ניאן) - אחד מאלי רושאר. במקור היה האל של בני האדם באשין, עולמם המקורי של בני האדם. כאשר אשין נחרבה, הוא עבר איתם לרושאר. בני האדם בגדו בו ועברו לסגוד לכבוד, ובתגובה הוא הפך לאל של המזמרים. רצח את כבוד, והוא האנטיגוניסט הראשי בסדרה. אור הריק הוא האור הייחודי לו.
  • טיפוח - אחת מאלי רושאר. יצרה את האחאים יחד עם כבוד ויצרה יחד איתו תשעה מתוך עשרת הפרצים. יצרה את שומרת הלילה כצל שלה בדומה לאבי הסער וכבוד. אור חיים הוא האור הייחודי לה.
  • שומרת הלילה - ספרן רב עוצמה. נוצרה על ידי טיפוח. נוהגת לתת משאלות לבני אדם המבקשים אותן, יחד עם קללה הנלווית אליהן, במקרים חריגים טיפוח נותנת את המשאלות והקללות בעצמה. מסוגלת להיקשר לבני אדם.
  • האחאים - ספרן רב עוצמה. הוא התגלמות מגדל העיר אורית'ירו, בירת אבירי האור, והוא אחד מספרני העל ההופכים את בני האדם הנקשרים אליהם לחרשי כבלים, כמו אבי הסער ושומרת הלילה. בנם/יצירתם של כבוד וטיפוח.
  • המבשרים - עשר דמויות מהמיתולוגיה הוורינית. לפי המסופר הם הקימו את מסדרי אבירי האור, בהמשך מתגלה שהספרנים יצרו את המסדרים על פי אופי המבשרים, מתוך רצון לחקות את מעשיו של כבוד. האזישים סוגדים להם כאלים.
  • אבירי האור - עשרה מסדרים של אנשים בעלי כוחות, אשר נאמר שבגדו בבני האדם, ונטשו אותם.
  • אבות הריק - אויביהם המרכזיים של המבשרים ושל אבירי האור. בספר השלישי מתגלה שהכינוי שויך בעבר לבני האדם שפלשו לרושאר.
  • סְפְּרֶנִים - התגלמויות של מושגים מופשטים או ממשיים ברושאר. עשרה סוגי ספרנים מסוגלים להיקשר לבני אדם ולהפוך אותם לאבירי אור. בנוסף יכולים גם ספרני ריק להיקשר לבני תמותה.
  • האדוקים - כהני הדת הוורינית, שמחולקים למסדרים שונים הנקראים "אדיקויות".
  • בני הכבוד - מסדר שהמלך גאבילר והלורד אמראם השתייכו אליו. מנסים להשיב את אבות הריק מתוך אמונה שזה יחזיר גם את אבירי האור. הושמדו סופית בספר הרביעי.
  • הדיאגרמה - קבוצת אנשים השייכת למלך טארבנג׳ניאן, ומנסים להציל את העולם על פי הדיאגרמה - תוכנית שהגה וכתב המלך טארבנג׳ניאן ביום החכם ביותר שלו, המיועדת להתמודדות עם החורבן, ובה חזה את העתיד לקרות.

אומות ואזורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת המבשרים רושאר נשלטה ידי ברית של עשר מדינות הידועות כממלכות הכסף: אלת'לא, נטנטן, ת'אלאת', באלאב, רישיר, מאקאבאקאם, סילא טאליס, איריא, שין קאק ניש, ואימיא. בעידן הבדידות, בעקבות עזיבתם של המבשרים והבגידה של אבירי האור, הממלכות הללו התפלגו לממלכות קטנות יותר שבהן:

  • אלת'קאר
  • ארצות הכפור
  • ג'אה קבד
  • הרדאז
  • ת'אילנאה
  • טו באילה
  • טריאקס
  • טו פאליה
  • הקסי רבתי
  • מאראת
  • טוקאר
  • אמול
  • אזיר
  • יולאי
  • מראבת'יה
  • בבאת'ארנם
  • דש
  • יזיאר
  • אלם
  • טאשיק
  • ליאפור
  • סטין
  • אימיה
  • שינובאר
  • אירי
  • רירה
  • ודן
  • קראבראנת'
  • איי רשי

גזעים ברושאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יבשת רושאר מאוכלסת על ידי בני אדם בעלי מאפיינים שונים, לבד מן הפרשנדים, שהם גזע שונה לחלוטין. חלקן מהקבוצות הללו כוללות:

  • ת׳אילנים - ילידי מדינת-האי ת'אילניה. הת'אילנים הם סוחרים מפורסמים ונודדים ברחבי היבשת ומחוץ לארצם במסעות מסחר. יש להם גבות ארוכות שהם מעצבים למניפה או שמים מאחורי האוזניים.
  • אלת'ים - ילידי אלת׳קאר, אחת מארבע המדינות המאמינות בוורניזם. התרבות האלת'ית מעריכה לוחמה ויש לאלת'קאר היסטוריה צבאית עשירה. האלת'ים גבוהים והם בדרך כלל בעלי עור שזוף ושיער כהה.
  • וודנים - ילידי ג׳אה קבד, אחת מארבע המדינות המאמינות בוורניזם. וודנים בדרך כלל בעלי עור חיוור ושיער אדמדם, קרובים מבחינה גנטית לטורפי הקרניים.
  • נטנטנים - ילידי נטנטן, חיים בנטנטן החדשה - אחת מארבע המדינות המאמינות בוורניזם. לנטנטנים בדרך כלל יש עור כחלחל.
  • אונקלאקי (טורפי הקרניים) - קבוצה אתנית שמקורה בהרי טורפי הקרניים שבג'אה קבד. 'טורפי הקרניים' הוא למעשה מונח המשמש גזעים אחרים ומקורו בתפריט של טורפי הקרניים שכולל קרניים, שיניים, טפרים וקונכיות של בעלי חיים - מאכלים שהם מחשיבים כמעדן. יש להם שיער אדום ועור כהה. האונקלאקי גבוהים מאוד - יותר משני מטרים. האונקלאקי בעלי תרבות ושפה שונים מאוד משאר התרבויות ברושאר.
  • מזמרים(פרשנדים, פרשמנים, אבות ריק, מאזינים) - גזע לא אנושי. הם בעלי עור אדום, שחור או לבן שמכוסה בדפוסים בצבעים הללו, שייחודיים לכל מזמר. קבוצה אחת המכונה בפי בני האדם פרשנדים נתפסת על ידי גזעים רבים אחרים כפראים בגלל התרבות העתיקה שלהם, למעשה הם קוראים לעצמם "מאזינים" בגלל הקשר הרב שלהם למוזיקה. במהלך עלילת הסדרה, הפרשנדים נמצאים במלחמה עם האלת'ים במישורים המנופצים, אשר התחילה כאשר הפרשנדים נאלצו לשלוח מתנקש שיהרוג את מלך האלת'ים על מנת שלא יחזיר את אליהם העתיקים והמרושעים. המזמרים משתמשים בספרנים כדי להשתנות לצורות שונות, כל אחת עם מטרה ושימוש ייחודיים המגיעים עם סט יכולות. הצורות אלה גם משנות את המראה של המזמרים המשמשים, למשל צורת הקרב שעושה את המזמר יותר חזק, ובעל חשיבה של חייל, בעוד שצורת העבודה מאפשרת להם להיות יציבים יותר כדי לבצע עבודה פיזית. בעבר היו להם צורות רבות ומגוונות, אך המאזינים איבדו את רובן כאשר זנחו את אליהם. הצורות שנשארו להם ושהם גילו מחדש כוללות בין השאר את צורות הפועל, קרב, זיווג, זריזות, סער (אבות הריק) וטיפשות. המזמרים מתקשרים באמצעות שירים ומקצבים בראשם. קבוצה אחרת נקראת פרשמנים, ועד סוף הספר השני היא כוללת את רוב המזמרים ברושאר. הקבוצה הזאת הם מזמרים שנלחמו כאבות ריק בבני האדם, ובני האדם על מנת לנצחם, שעבדו את מוחם והכו אותם לעבדים שאינם מסוגלים לחשוב באופן צלול. יצירתה של סערת העד על ידי המאזינים שחררה את מוחם והם הפכו לאבות הריק, קבוצה המשרתת את שנאה ומטרתה להביס את בני האדם. יחידת העילית של אבות הריק הם המאוחדים, קבוצת מזמרים שמסרו את נשמתם לשנאה ובכך זכו לאלמוות, כך שכל פעם שהם נהרגים הם חוזרים על ידי כך שרוחם משתלטת על גוף של מזמר פשוט, המאוחדים מחזיקים בצורות הכוח שהעניק להם שנאה וכל קבוצת מאוחדים מסוגלת להשתמש בפרץ אחר.
  • שינים - ילידי שינובאר, יש להם יש עור לבן וראש קירח, בעיניים שלהם אין את קפל העפעף (בניגוד לגזעים האחרים) ולכן הם נתפסים בידי העמים האחרים כבעלי תווי פנים משונים או ילדותיים. השינים נמוכים יותר מרוב הגזעים האחרים - מטר וחצי בממוצע בערך.
  • אזישים - ילידי אומת אזיר, האזישים בעלי עור ושיער כהים.

מעמדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק גדול מהסדרה מתמקדת באנשי אלת'קאר וג'אה קבד. שתי האומות האלה בעלות מערכת פיאודלית שמחלקת את האנשים לסולם מעמדות שמבוסס על צבע העיניים - בהירי העיניים מתחלקים למעמדי הדאהן, ומתחתיהם נמצאים בהיררכיה כהי העיניים בסולם הנאהן. לנאהן ולדאהן יש עשר דרגות בתוכם. בעלי מעמד הנאהן נעים בין עבדים בנאהן העשירי, ועד לאזרחים מלאים בעלי זכות לנסוע ממקום למקום בנאהן הראשון והשני. במערכת הדאהן, בהירי העיניים שבדאהן העשירי נחשבים רק למעט יותר טובים מכהי העיניים, ואיש או אישה כהי עיניים עשויים אפילו להתחתן עם משפחה בהירת עיניים מהדאהן העשירי. הדאהן הראשון מורכב מהמלך ומשפחתו. וכל אדם מעל הדאהן הרביעי הוא לורד בהיר/בעלים של שטחים, רכוש, משרתים, אחוזות, וכו'.

המבשרים ועשרת מסדרי האור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשרת המבשרים כרתו ביניהם ברית שבועה להתענות בתופת, על מנת למנוע מאויביהם להיוולד מחדש. אך בכל פעם שאחד מהם בורח מהתופת, גם האויבים משתחררים. לאחר תקופת עינויים ארוכה, תשעה מהמבשרים בגדו במבשר העשירי, והותירו אותו להתענות בתופת לבדו.

אבירי האור הם בני אנוש שנקשרו לספרנים. אבירי האור נחלקו לעשרה מסדרים, כך שלכל מסדר מבשר פטרון, סוג שונה של ספרנים, ושתי כבילות (כוחות). אחת הכבילות חופפת עם המסדר שלפני, ואחת עם המסדר שאחרי.

בניגוד למבשרים, שכוחותיהם הייחודיים להם היו תלויים בכלי הנשק הייחודיים שהחזיקו (חרבות הכבוד), כוחותיהם של אבירי האור נבעו מהאידיאלים אליהם הם התחייבו (השבועות), ומהקשר בינם לבין הספרנים שנקשרו אליהם.

האידיאל הראשון שכל אבירי האור מתחייבים אליו הוא זהה: "חיים לפני מוות, כוח לפני חולשה, מסע לפני יעד". ישנם מסדרים בהם אין צורך באידיאלים נוספים, והאידיאל הראשון, אידיאל האור, מאפשר להם גישה מלאה לכוחות המסדר שלהם (הפרצים), וישנם מסדרים שהגישה אל הפרצים ואל הכוחות השונים של אבירי האור (כולל חרב הרסיס ושריון הרסיס), תלויה במספר האידיאלים אליהם התחייבו חברי המסדר. לדוגמה, מסדרי שועטי הרוחות, שוברי השחקים, קוראי האחרת, חרשי הכבלים, מעצבי הרצון ומרקדי הקצוות כוללים שבועות נוספות מעבר לאידיאל האור, לעומתם מסדר אורגי האור אינו כולל שבועות נוספות, אלא רק מחייב אמירת אמת כלשהי בעלת משמעות באופן חד פעמי.

מסדר פטרון כוחות סוג הספרנים חברים ידועים במסדר אידיאלים מעבר לאידיאל הראשון המשותף (אידיאל האור)
שועטי הרוחות ג'זרזה'אלין (ג'זריאן, יזריזה, יאזיר) מבשר הכבוד הדבקה, כבידה ספרני כבוד קאלאדין, טפט, לופן, לין, סיגזיל, כל חברי גשר ארבע מלבד רינארין, רליין, דאביד וסלע.
  1. "אגן על אלה שאינם יכולים להגן על עצמם".
  2. "אגן על אלו שאני שונא... (ישנו בדר"כ המשך התלוי בדובר)".
  3. "אני מקבל את זה שיהיו אנשים שלא אוכל להגן עליהם".
שוברי שחקים נאלאנ'אלין (נאלן, נין, נייל) מבשר הצדק כבידה, חלוקה ספרנים נעלים סזת׳, נאלאן ,הלארן
  1. "אני נשבע לרדוף אחר הצדק, לתת לו להוביל אותי עד שאמצא אידיאל מושלם יותר".
  2. "אני נשבע לפעול על פי (חוק או רצון אדם מסוים). זוהי שבועתי".
אבות אבק צ'אנאראנאץ' (צ'אן-א-ראץ', צ'אנה) חלוקה, שחיקה ספרני אבק מלאטה
מרקדי קצוות ודלדו (ודל) שחיקה, קידמה ספרני טיפוח ליפט, גודקה
  1. "אני אזכור את אלה שנשכחו".
  2. "אני אקשיב לאלו אשר התעלמו מהם".
משגיחי אמת פאיליאה קידמה, תאורה ספרן ערפל ארְשְקאם (הגדם)
חיזוי העתיד,קידמה ספרן ערפל ששונה על ידי סיא אנאט רינארין קולין, רליין
אורגי אור שאלאש (אש) מבשרת היופי תאורה, התמרה ספרני שקר/הנסתרים שאלאן דאבאר, ואת'ה, בריל, אישנאה, שנינות (סיפנדריוס) אין.
קוראי האחרת באטא'אלין (באטאר, באטא) מבשרת החכמה התמרה, תזוזה ספרני דיו ג׳סנה קולין
מעצבי רצון קאלאק (קלק) תזוזה, לכידה ספרני אור/נוודים ונלי, ג'קסלים
  1. "אני אשחרר את אלה שנכלאו שלא בצדק".
שומרי אבן טאלנאלאט'אלין (טאלן, טלנלט) מבשר המלחמה לכידה, מתיחה ספרני פסגות זוּ
חרשי כבלים אישי'אלין (אישאר, אישי) מבשר המזל האמת והמסתורין מתיחה, הדבקה אבי הסער, שומרת הלילה, האחאים דאלינאר קולין, נאבאני קולין
  1. "אני אאחד".
  2. "אני האחדות".

הבלתי עשויים והמאוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלתי עשויים הם תשעה ספרנים אדירים בעלי רמת מודעות משתנה, משרתיו של שנאה. לפי חשד של שאלאן בעבר היו בני אנוש.

שם יכולת
יליג נאר "רוח ההרס". נותן את כל עשר הכבילות ליצור שבולע את האבן שבה הוא כלוא.
סיא אנאט "לוקחת הסודות" משחיתה ספרנים ומשנה אותם לא תמיד עם כוונה. הופקדה על ידי שנאה לשמור על שער השבועה בקולינאר ולהרוג את כל מי שיעבור בו, אם כי בגדה בו ובמקום להרוג את שאלאן, קאלאדין ואדולין היא העבירה אותם לצללעולם. לא בהכרח רעה.
נרגאול משרה תאוות קרב. זמן רב שכן באלת'קאר והעניק ללוחמים האלת'ים את "להיטות הקרב" האופיינית להם. חסר מודעות.
מואלך מעניק לאנשים הצצות לעתיד, לרוב לקראת מותם, מה שנתפס לרוב כ"קדחת מוות". חסר מודעות.
אשרטמרן "לב המשתה" מפיץ תאוות תענוגות. חסר מודעות.
רי-שפיר "אם חצות" יוצרת מפלצות העשויות מצל ושמן הנקראים "מהויות חצות". חיקויים אפלים לדברים שראתה או ספגה את תוכה.
בא-אדו-מישראם מעניקה צורות של כוח, ככל הנראה חכמה ביותר, והמפקדת של האויב, כליאתה גרמה לשעבוד מוחם והפיכתם לעבדים של כל המזמרים מלבד המאזינים (פרשנדים).
דאי-גונרת'יס "הדייג השחור" לא ידוע.
צ'מואריש "אם האבק" לא ידוע

המאוחדים הם קבוצת מזמרים בני אלמוות המחולקים לתשע קבוצות, אחת לכל פרץ. שנאה הפך את המאוחדים לבני אלמוות על ידי כך שכל פעם שמאוחד נהרג הוא חוזר בכך שהוא משתלט על גופו של מזמר. לכל אחד מתשעת סוגי המאוחדים יש פרץ יחיד (בניגוד לשניים לכל מסדר אבירי אור), בו הם שולטים באופן מלא. כל חזרה לחיים של המאוחדים שורפת את נשמתם יותר, עד שבשלב מסוים הם משתגעים ואינם מתקשרים באופן בסיסי עם סביבתם.

רשימה חלקים של המאוחדים והפרצים שלהם:

שמימיים - כבידה.

שוכני מעמקים - לכידה.

מועצמים - קידמה.

אין קבוצת מאוחדים המשתמשים בפרץ ההדבקה כיוון, לדברי אחת מהמלומדות שלהם, שהדבקה אינה פרץ אמיתי, כיוון שאינה משותפת לכבוד ולטיפוח.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2016, זכויות יקום הקוסמייר כולו נקנו על ידי DMG Entertainment.[4] פטריק מלטון ומרקוס דנסטן נשכרו כתסריטאים. מייסד DMG, דן מינץ, ייצר את הסרט, כאשר סנדרסון וג'ושוע בילמס משמשים כמפיקים בפועל. כרגע אין תאריך יציאה לאור צפוי.

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 במרץ 2018 שוחרר משחק VR בשם "דרך המלכים: הבריחה מהמישורים המנופצים" (The Way of Kings: Escape the Shattered Plains) על ידי Arcturus VR.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ chief, The Way of Kings Prime, Brandon Sanderson, ‏2020-07-07 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Oathbringer Glasgow signing - Arcanum, wob.coppermind.net (באנגלית)
  3. ^ 1 2 Oathbringer Glasgow signing - Arcanum, wob.coppermind.net (באנגלית)
  4. ^ Lang, Brent (2016-10-27). "DMG Nabs Rights to Brandon Sanderson's 'Cosmere' Book Universe in Massive Deal (EXCLUSIVE)". Variety (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-11-29.